دسته‌بندی نشده

تفاوت بین اسانس و عطر و ادکلن

فرق عطر و ادکلن

عطر بخرم یا ادکلن ؟

به هر ماده ایی که بو داشته باشه عطر گفته میشه که در صنعت عطر سازی عطر با غلظت های مختلفی ساخته میشه . اسانس ماده ایی روغنی هست که یا به صورت طبیعی به دست میاد و یا در طی فرایند های شیمیایی اونو تولید میکنن .

پس عطر در واقع همون اسانس هست که با غلظت های مختلف توسط برند ها با شیشه های جذاب تولید میشه .

با انتخاب اسانس های عطری باکیفیت میتونیم رایحه مورد علاقه مون رو با هزینه ایی مناسب تر داشته باشیم .

غلظت عطرها:

همانطور که قبل تر اشاره کردیم محصولات عطری در میزان غلظت ماده عطری به کار رفته در اون و البته کیفیت تولید ماده ایی که اسانس از اون بدست اومده متفاوتند و اینکه چه مقدار از حلال در اسانس عطری به کار رفته است .

شدت پخش بو و ماندگاری رایحه عطر بر اساس غلظت و عمر ترکیبات معطر شامل اسانس های طبیعی و یا مواد اولیه مصنوعی مورد استفاده در آن وابسته می‌باشد؛ بنابر این هر مقدار درصد ترکیبات معطر افزایش یابد شدت پخش بو و ماندگاری عطر نیز زیادتر می شود .

دسته بندی عطر به لحاظ غلظت اسانس بکار رفته در ان:

عطر یا Perfume: با غلظتی بین ۳۰–۴۰٪ از اسانس به کار رفته در ان غلیظ ترین و ماندگارترین و باکیفیت ترین نوع عطر می باشد که در همه جای دنیا جز گرانترین محصولات مورد استفاده عطری میباشد.

اسپریت دو پرفیوم یا ESDP: شامل ۱۵–۳۰٪ مواد معطر

ادو پرفیوم یا EDP:  غلظتی در حدود ۱۰–۲۰٪ دارد که رایج‌ترین نوع عطرمی باشد که ماندگاری قابل قبولی دارد و به گرانی عطر با غلظت Perfume هم نیست. این نوع عطر را بااین نام هم  millésime نیز نمایش می‌دهند.

اُدو تویلت یا EDT: در حدود ۸–۱۶٪ غلظت داشته و بوی ملایمی دارد که ماندگاریش زیاد نیست و برای تمدید بوی آن باید چندین بار در طول روز  استفاده شود.

ادو کلن یا EDC: با غلظتی در حدود ۳–۶٪ از مواد معطر ساخته شده که نام ان از عبارت Original Eau de Cologne که یک نام تجاری ثبت شده‌است بوجود امده .

پرفیوم میست: با غلظت ۳–۸٪ مواد معطر در حلال غیرالکلی است.

اسپلش و افترشیو (EDS): با ۱–۳٪ غلظت مواد معطر هستند.

در همه این محصولات اسانس عطری با اتانول یا همان فیکساتور ترکیب میشود تا استفاده از اون به سهولت انجام شود .

اسانس عطری

فرق عطر با ادکلن ؟

عطر و ادکلن در میزان غلظتشون با هم فرق دارن . در با کیفیت ترین عطر ها ما غلظتی از 50 درصد تا 90 درصد رو داریم که در ادکلن به خاطر وجود الکل بیشتر این غلظت کم میشه .

عطر ماندگاری بیشتری نسبت به ادکلن داره چون الکل و یا فیکساتور کمتری در اون بکار رفته اما پخش بوی ادکلن از عطر بیشتره که بازم به خاطر وجود الکل بیشتر هست .

شایر برای شما هم پیش اومده باشه که ادکلنی رو با علاقه زیادی انتخاب کرده باشین اما هنگام استفاده به این نتیجه رسیده باشین که با گذشت زمان بویی رو احساس میکنین همون رایحه ایی نیست که موقع خرید استشمام کردین , ادکلن ها دارای نت بویایی هستند یعنی با گذشت زمان تغییراتی رو در رایحه ی اون احساس میکنین ولی این ویژگی شامل اسانس عطری نمیشه چون هر اسانس عطری در بیشتر موارد فقط یه نت بویایی داره . پس انتخاب عطر راحتتره تا ادکلن چون میتونین از همون رایحه ایی استفاده کنیم که مورد پسند واقع شده البته ارزانتر و ماندگارتر .

بازگشت به لیست

1 نظر در “تفاوت بین اسانس و عطر و ادکلن

  1. باران گفت:

    به نظر من اسانس ها خیلی ماندگارتر از ادکلن هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *